Now/Forever

Tijdens Art Rotterdam 2019 vond de primeur plaats van de nieuwe sectie Now/Forever, gecureerd door Hester Alberdingk Thijm, directeur AkzoNobel Art Foundation. Ook in de komende editie zal Now/Forever vertegenwoordigd zijn.

“Durf één stap buiten je comfortzone te zetten bij de aankoop van een werk dat je aanspreekt”

Gepassioneerd en betrokken is Hester Alberdingk Thijm, als ze komt te spreken over jonge kunstenaars, tentoonstellingen maken, atelierbezoeken en kunst verzamelen. Of het nu gaat over haar functie als directeur van de AkzoNobel Art Foundation; de bedrijfscollectie waarvoor ze in de afgelopen 24 jaar zo’n 1800 werken van jonge en gevestigde internationale kunstenaars aankocht. Of wanneer ze het heeft over de nieuwe sectie op Art Rotterdam: Now/Forever, waar zij de tentoonstelling cureert in samenwerking met Tom Postma, wereldwijd gerenommeerd beursarchitect. Uitgangspunt is een centrale plek op de beurs creëren waar werken van verschillende galeries naast elkaar geplaatst zijn en met elkaar en de kijker een gesprek aangaan”, aldus Alberdingk Thijm. Natuurlijk moet ze scherpe keuzes maken voor de tentoonstelling, en zullen er mensen afvallen, dat vindt ze altijd lastig. Leidende criteria bij de selectie zijn actualiteit (Now) en een duurzame kwaliteit (Forever).

Ze ziet een duidelijke parallel tussen haar openbare tentoonstellingsruimte - de AkzoNobel Artspace - en Now/Forever. “Verbinding” zegt ze gedecideerd, “daar draait het allemaal om. Dat zie je ook op Art Rotterdam en dat maakt het succes. De verbinding tussen de kunstenaars, galeries, de musea en kunstinstellingen in de stad, verzamelaars en overige kunstliefhebbers.”

Wat ze tegen beginnend verzamelaars zou willen zeggen? “Ga vooral naar Prospects & Concepts, georganiseerd door het Mondriaan Fonds, de sectie van de beurs met de jongste generatie veelbelovende kunstenaars. Spreek daar de kunstenaars aan en heb het over de werken. Durf ook galeriehouders aan te spreken; ze zijn er om je uitleg te geven. Weet dat er zoiets bestaat als de Kunstkoopregeling, de renteloze lening van de staat die kunstwerken binnen ieders bereik brengt. Kijk, ga op ontdekkingsreis en durf vervolgens één stap buiten je comfortzone te zetten bij de aankoop van een werk dat je aanspreekt. Een werk dat je niet direct helemaal kan doorgronden; daar heb je het langst plezier van”, aldus Hester Alberdingk Thijm.

Art Rotterdam mailing list

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws